Studio Życia

Żywienie pod okiem dietetyka

Anna Piekarczyk

Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia

Przykładowy jadłospis w diecie z ograniczeniem FODMAP. (1)

Przykładowy jadłospis w diecie z ograniczeniem FODMAP. (1)

Dieta ma zastosowanie w leczeniu zaburzeń czynnościowych przewodu pokarmowego.

Przykładowy jadłospis w diecie z ograniczeniem FODMAP. Jadłospis ma charakter podglądowy. Pamiętaj, że każda dieta powinna być właściwie zindywidualizowana.

Śniadanie

Omlet ze szpinakiem i fetą.

  • Składniki:
  • 2 jajka
  • Mała garść szpinaku
  • Pół plasterka sera feta lub szczypta sera parmezanu
  • Łyżka posiekanej natki pietruszki
  • 1 łyżeczka masła (bez laktozy)
  • Sól, pieprz
  • Sproszkowana słodka papryka

Szpinak opłukać. Na patelni rozgrzać masło, wrzucić szpinak, chwilę podsmażyć, doprawić. W kubku rozmieszać jajka i masę jajeczną wlać na rozgrzaną patelnię ze szpinakiem, dodać pokruszony ser feta. Smażyć, lekko poruszając patelnią.

Dodatkowo proponuję kromkę chleba z mąki orkiszowej z masłem bezlaktozowym.

Herbata owocowa (np. z dzikiej róży)

 

II śniadanie

Jogurt bez laktozy z amarantusem ekspandowanym.

Dodatkowo borówki/jagody .

Wmieszać jogurt z borówkami (mogą być mrożone) i amarantusem, można dodać pół łyżeczki syropu klonowego.

 

Obiad

Komosa ryżowa z rybą i warzywami.

Składniki:

  • Pół szklanki komosy ryżowej
  • 1 marchew
  • Kilka różyczek brokułów
  • 1 łyżeczka oliwy z oliwek
  • Pół łyżeczki masła bez laktozy
  • Niepełna szklanka wody
  • Kawałek łososia

Kuskus przygotować wg przepisu na opakowaniu. Osobno gotujemy warzywa i rybę (można na parze). Kaszę wymieszać z resztą składników, polać oliwą. Przyprawić.

 

Podwieczorek

Kisiel malinowy.

  • Składniki:
  • garść malin
  • około 1 szklanki wody
  • czubata łyżeczka mąki ziemniaczanej
  • cukierlub syrop klonowy do smaku (bez miodu)

Maliny starannie umyj, przetrzyj przez sito (maliny mogą być mrożone). W małym garnuszku zagotuj ½ wody. Do szklanki wsyp mąkę i zalej pozostałą wodą; wymieszaj. Do gotującej się wody dodaj przecier malinowy, szybko wymieszaj i powoli wlewaj rozprowadzoną mąkę ziemniaczaną. Całość intensywnie mieszaj aż do zgęstnienia.

Kolacja

Kanapki na lepszy sen.

  • Składniki:
  • 2 kromki chleba orkiszowego lub bułka grahamka.
  • Plasterki szynki drobiowej dobrej jakości
  • Masło bez laktozy
  • Czarnuszka - opcjonalnie

Dodatkowo: listki roszponki, ser żółty (najlepiej bez laktozy), parę plasterków pomidora bez skórki (sparzyć wcześniej); opcjonalnie kanapkę można posypać zmieloną czarnuszką lub świeżo zmielonym siemieniem lnianym (działa antyalergicznie, wycisza stany zapalne jelit)- można też kanapkę posmarować masłem, potem posypać czarnuszką i wyłożyć resztę składników.

Herbata z melisy.

____________________________________________________________________________

Dodatkowo w celu lepszego zapoznania się z dietą ograniczającą FODMAP zachęcam do przeczytania tego artykułu:

https://www.nestlenutrition-institute.org

anna

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

Doradca żywieniowy – konsultacje dietetyczne online

Doradca żywieniowy – konsultacje/dieta indywidualna z opieką dietetyka online


Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

CardioDieta. Program żywienia w insulinooporności oraz chorobach układu krążenia.

Program żywienia w insulinooporności

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Top lista

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

Otyłość brzuszna (‘’typu jabłka’’) jest znacznie bardziej niebezpieczna niż tłuszcz skupiony na udach czy pośladkach. Tłuszcz, który zapewne czujesz pod skórą (jeśli to Ciebie dotyczy ten problem) znajduje się nie... czytaj więcej

Estrogeny – wróg i przyjaciel. Mają je kobiety i mają mężczyźni. Jak rozpoznać nadmiar u kobiet?

Estrogeny stanowią grupę żeńskich hormonów płciowych, wydzielanych przede wszystkim przez komórki pęcherzyków jajnikowych. Mają ogromny wpływ na kobiecość i jej fizjologię. Obecnie estrogenom przypisuje się coraz większe znaczenie... czytaj więcej

Zapiekana owsianka z jabłkami i bananem. Dzieci będą ją uwielbiać.

Przedstawiam zdrową, energetyczną propozycję na śniadanie. Trochę napiszę o często zapomnianej owsiance zanim podam przepis. Dobrze jest wiedzieć co się je :)

czytaj więcej

Dieta antyhistaminowa . Nietolerancja histaminy. I co właściwie wolno jeść?

Dzisiaj napiszę o histaminie. A to dlatego, że powoduje coraz częstsze dolegliwości u wielu osób.

Czasem można usłyszeć, że u kogoś po zjedzeniu owoców morza, ciemnej czekolady, żółtych serów, wypi... czytaj więcej

Jak odżywiać dzieci, aby były zdrowe i odporne na choroby.

Nigdy w  historii ludzkości nie było tylu chorujących młodych ludzi na stwardnienie rozsiane, toczeń rumieniowaty, reumatyzm, białaczkę, nowotwory. Lekarze, naukowcy, dietetycy biją na alarm i coraz częściej piszą o wpływie śmieciowego jedzenia na... czytaj więcej

Nadciśnienie u młodych osób. Czego warto uczyć się od starszych?

Obecnie dzieci i młodzież z krajów zachodnich padają w zatrważająco szybkim tempie ofiarami nadciśnienia tętniczego. Już nawet niewielkie nadciśnienie stwierdzone w dzieciństwie może doprowadzić do wielu poważnych chorób w przyszłości.czytaj więcej

ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.