Studio Życia

Żywienie pod okiem dietetyka

Anna Piekarczyk

Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia

Kopytka w różnych kolorach.

Kopytka w różnych kolorach.

Kopytka są znacznie zdrowsze jeśli użyjemy mąki ziemniaczanej zamiast pszennej. Dodatkowo, aby jeszcze bardziej zachęcały postanowiłam je naturalnie „pokolorować” :) . Często w swojej kuchni stosuję jak i również polecam owoce oraz warzywa liofilizowane (w proszku), zwłaszcza w porze zimowej. Można je kupić już w wielu sklepach, chociaż najwięcej chyba i tak w sklepach internetowych, gdzie wybór jest znacznie większy. Liofilizacja jest jedną z najlepszych metod utrwalania żywności. Bardzo dobrze zabezpiecza się w ten sposób produkty przed zepsuciem, a dodatkowo zachowuje ich wartość odżywczą. Nie bez powodu, żywność liofilizowana od dawna stosowana jest przez himalaistów, alpinistów, żeglarzy, astronautów, kosmonautów i żołnierzy, a także w wyprawach samochodowych i rajdach.

Składniki:

  • 1 kg sypkich ziemniaków (ugotowane, ostudzone)
  • Warzyw/owoce liofilizowane lub ugotowany burak, zmiksowany szpinak, jagody
  • mąka ziemniaczana
  • 1 jajko
  • sól, pieprz

Ziemniaki po ugotowaniu i wystudzeniu trzeba odstawić na godzinę (najlepiej na 1 dzień do lodówki, obniżamy w ten sposób indeks glikemiczny ziemniaków).

Ziemniakami przeciskamy przez praskę. Dzielimy całość na 4 części i jedną część wyjmujemy, zostawiając w misce. W puste miejsce wsypujemy mąkę. Dodajemy jajko, wszystko mieszamy ze  sobą.

Bierzemy teraz jakąś porcję ziemniaków i do każdej dodajemy po 1 łyżce liofilizatu (tutaj na zdjęciu burak, jagody, czarna porzeczka, pietruszka). Znowu mieszamy. Oczywiście możemy użyć owoców świeżych, ale kiedy nie mamy czasu na dłuższe posiedzenia w kuchni :) najlepsze będą proszki liofilizowane. Liofilizowane warzywa i owoce zachowują większość najważniejszych witamin i minerałów.

Wkładamy kopytka do wrzącej, osolonej wody. Delikatnie mieszamy, żeby nie przywarły do dna, i gotujemy, aż wypłyną na powierzchnię. Przekładamy na talerz, polewamy stopionym masłem z dodatkiem suszonego koperku, opcjonalnie sera parmezanu. Ja często dla wzmocnienia jeszcze bardziej wartości odżywczej dodaję warzywa ugotowane na parze albo podsmażone krótko na patelni (na zdjęciu podsmażone: cukinia, jarmuż, szynka drobiowa, por). Kopytka są również pyszne, kiedy wymieszamy je z ulubionym pesto.

Smacznego :)

 

 

anna

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

Doradca żywieniowy – konsultacje dietetyczne online

Doradca żywieniowy – konsultacje/dieta indywidualna z opieką dietetyka online


Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Program leczenia dietetycznego w chorobach serca i układu krążenia

Program leczenia dietetycznego w chorobach serca i układu krążenia

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Dietoterapia z niskim indeksem glikemicznym

Dietoterapia z niskim indeksem glikemicznym

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Top lista

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

Otyłość brzuszna (‘’typu jabłka’’) jest znacznie bardziej niebezpieczna niż tłuszcz skupiony na udach czy pośladkach. Tłuszcz, który zapewne czujesz pod skórą (jeśli to Ciebie dotyczy ten problem) znajduje się nie... czytaj więcej

Estrogeny – wróg i przyjaciel. Mają je kobiety i mają mężczyźni. Jak rozpoznać nadmiar u kobiet?

Estrogeny stanowią grupę żeńskich hormonów płciowych, wydzielanych przede wszystkim przez komórki pęcherzyków jajnikowych. Mają ogromny wpływ na kobiecość i jej fizjologię. Obecnie estrogenom przypisuje się coraz większe znaczenie... czytaj więcej

Zapiekana owsianka z jabłkami i bananem. Dzieci będą ją uwielbiać.

Przedstawiam zdrową, energetyczną propozycję na śniadanie. Trochę napiszę o często zapomnianej owsiance zanim podam przepis. Dobrze jest wiedzieć co się je :)

czytaj więcej

Dieta antyhistaminowa . Nietolerancja histaminy. I co właściwie wolno jeść?

Dzisiaj napiszę o histaminie. A to dlatego, że powoduje coraz częstsze dolegliwości u wielu osób.

Czasem można usłyszeć, że u kogoś po zjedzeniu owoców morza, ciemnej czekolady, żółtych serów, wypi... czytaj więcej

Jak odżywiać dzieci, aby były zdrowe i odporne na choroby.

Nigdy w  historii ludzkości nie było tylu chorujących młodych ludzi na stwardnienie rozsiane, toczeń rumieniowaty, reumatyzm, białaczkę, nowotwory. Lekarze, naukowcy, dietetycy biją na alarm i coraz częściej piszą o wpływie śmieciowego jedzenia na... czytaj więcej

Nadciśnienie u młodych osób. Czego warto uczyć się od starszych?

Obecnie dzieci i młodzież z krajów zachodnich padają w zatrważająco szybkim tempie ofiarami nadciśnienia tętniczego. Już nawet niewielkie nadciśnienie stwierdzone w dzieciństwie może doprowadzić do wielu poważnych chorób w przyszłości.czytaj więcej

ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.