email kontakt@studiozycia.pl    location_on Kontakt
Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia 0

Dieta wspierająca zdrowie włosów

Dieta wspierająca zdrowie włosów

Dieta wspierająca zdrowie włosów

Niestety wiele osób cierpi z powodu nadmiernego wypadania włosów. Wśród moich pacjentów najczęściej są to osoby z chorobami autoimmunologicznymi (głównie ŁZS, Hashimoto, toczeń), po przejściu Covid-19 czy zwykłej grypy oraz nagłego stresu.  

Przyczyn wypadania włosów jest wiele, a jedną z nich jest źle dobrana dieta. Ich słaba kondycja może być wynikiem niedoboru składników odżywczych, ale nie tylko. Jednakże do czynników łysienia można zaliczyć między innymi:

  • Choroby przewlekłe /leki
  • Zmiany sezonowe (jesień/wiosna)
  • Problemy hormonalne często spowodowane przez nadwagę/otyłość  (Łysienie androgenowe)
  • Pocovidowe wypadanie włosów
  • Łysienie psychogenne, czyli utrata włosów spowodowana stresem. Wysoki poziom kortyzolu powoduje niedożywienie i niedotlenienie mieszków włosowych, a w efekcie osłabienie włosów i ich wypadanie włosów.
  • Operacja (wówczas za wypadaniem włosów stoi ogólne osłabienie organizmu)
  • Niedożywienie białkowo – energetyczne

Przyczyn może być bardzo dużo i to tutaj trzeba zacząć leczenie wypadających włosów – od znalezienia przyczyny.  Problem wypadania włosów wymaga wsparcia ogólnoustrojowego.

W XXI wieku obserwujemy sytuację, w której wiele osób, zwłaszcza młodych, to osoby niedożywione i  nie znaczy to, że mają niską masę ciała. Ich niedożywienie jest efektem tego, że jedzą produkty ubogie w mikro- i makroskładniki, witaminy, białka (albo za dużo białka) czy nienasycone kwasy tłuszczowe.

Dieta wspierająca zdrowie włosów powinna być bogata w:

  • Cynk – Wpływa bezpośrednio na tworzenie keratyny; znajdziemy go m.in. w pestkach dyni, kaszy gryczanej, otrębach pszennych, wątróbce, mięsie, fasoli białej.
  • Krzem – Zapobiega łamliwości włosów oraz przyspiesza ich wzrost. Dobrym źródłem tego pierwiastka są produkty pełnoziarniste, takie jak razowy chleb, płatki zbożowe, otręby, a także skórki owoców. Bogatym źródłem krzemu są także zioła: skrzyp polny, rdest ptasi, pokrzywa, podbiał.
  • Witamina E - Wpływa na podziały komórkowe, przez co stymuluje porost włosa. Jej bogatym źródłem jest olej z zarodków pszennych, rzepakowy i z pestek winogron, a także nasiona słonecznika, pestki dyni, orzechy laskowe i migdały.
  • Witamina A (retinol i beta-karoten) – Pobudza mieszki włosowe, a dodatkowo chroni przed nadmiernym rogowaceniem skóry głowy. Witamina ta znajduje się w olejach z wątroby dorsza i halibuta, wątrobie wieprzowej i wołowej, marchewce, morelach suszonych i natce pietruszki. Witamina A rozpuszcza się w tłuszczach więc warzywa i owoce należy spożywać z dodatkiem oleju, pestek słonecznika, dyni, czy awokado.
  • Miedź - Odpowiedzialna za prawidłową pigmentację; niedobory miedzi mogą powodować przedwczesne siwienie;  Do najlepszych źródeł miedzi zalicza się wątrobę , płatki owsiane, sezam, orzechy, a także kakao i pestki dyni.
  • Biotyna, zwana także witaminą H. Jest to witamina, która odgrywa ważną rolę w produkcji keratyny, białka odpowiedzialnego za kondycję nie tylko włosów, ale także skóry i paznokci. Jej najlepsze źródła to jajka, orzechy, nasiona, pełnoziarniste produkty zbożowe oraz zielone warzywa liściaste.
  • Witamina B12. Ta witamina odgrywa ważną rolę w metabolizmie komórek, a jej niedobór może prowadzić do różnych zaburzeń, w tym nadmiernego, często nasilonego wypadania włosów. Pomaga w utrzymaniu zdrowia układu nerwowego, co przy stresie przewlekłym jest arcyważne. Jednym z najlepszych źródeł tej witaminy są produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak mięso, ryby, jaja i produkty mleczne, a także  produkty wzbogacane w witaminę B12.
  • Nawodnienie ma wpływ nie tylko na przemiany czy wchłanianie związków zachodzące w organizmie, ale także ukrwienie skóry głowy. 
  • Dieta, która ma korzystnie wpłynąć na włosy musi zawierać tłuszcze o wysokim potencjale przeciwzapalnym: olej z wiesiołka, z ogórecznika, lniany lub olej z czarnuszki. Produkty bogate w kwasy omega-3: orzechy włoskie, olej lniany, siemię lniane, nasiona chia, tłuste ryby morskie.

Należy pamiętać o odpowiednim stosunku kwasów omega-3 do omega-6. Nadmiar kwasów omega-6 może prowadzić do zaburzenia równowagi immunologicznej i wyższego ryzyka stanów zapalnych, prowadząc do wypadania włosów.

Suplementy mogą być pomocne, gdy pojawi się niedobór jakiegoś składnika pokarmowego, jednak w większości przypadków można uzyskać potrzebne składniki poprzez zrównoważone i różnorodne jedzenie. Uwaga! Nadmierna suplementacja witaminy A (często przy trądziku)  może się przyczynić do utraty włosów.

Niedobory żelaza i ferrytyny to częsta przyczyna wypadania włosów.

Dieta na wypadanie włosów powinna być bogata w żelazo, które bierze udział w odżywianiu cebulek włosowych. Za jego pośrednictwem włosy otrzymują wszystkie niezbędne substancje odżywcze.

Gdzie znajdziemy najwięcej żelaza?

Produkty bogate w ten pierwiastek to: podroby (wątroba, serce), mięso, jaja, ryby, drożdże, kakao, pietruszka natka, pokrzywa, orzechy, rośliny strączkowe, buraki, kasza jaglana i gryczana. Polecam również laktoferynę.

Produkty, które ułatwiają wchłanianie żelaza to te, które zawierają witaminę C. Znaleźć ją można między innymi w: czerwonej papryce, natce pietruszki, szpinaku, kalafiorze, brukselce, porzeczkach, aronii, truskawkach, kiwi.

Insulinooporność !!!

Żywność bogata w cukry proste powoduje zaburzenia gospodarki węglowodanowej. W mieszku włosowym insulina wpływa na wzrost włosów i reguluje metabolizm androgenów. Nadmiar insuliny powoduje jednak wzrost syntezy androgenów i hamowanie syntezy SHBG w wątrobie. W wyniku oporności na insulinę dochodzi do obkurczania i zaburzenia krążenia w naczyniach krwionośnych odżywiających skórę głowy, prowadząc do miejscowego niedotlenienia, co powoduje wypadanie włosów.

Okazuje się, że zwiększenie ukrwienia w okolicy głowy, może odżywiać cebulki włosów i przyspieszać ich porost. Praca na powięzi jest jednym z takich rozwiązań (zachęcam do skorzystania z usług specjalisty). Dodatkowo, należy zadbać o aktywność fizyczną i starać się regularnie ruszać, z naciskiem na regularność.

Dbaj o swoje zdrowie psychiczne - nie nakręcaj się, nie pielęgnuj złości w sobie; po sytuacjach stresowych szukaj ukojenia: zastosuj techniki relaksacyjne, poćwicz, "zauważaj, wyolbrzymiaj i doceniaj" dobro, które do Ciebie przychodzi, programuj swój umysł na szukanie dobra, nie skupiaj się na brakach, znajdź rzeczy, które Cię relaksują, wyciszają, regenerują - to wszystko będzie na bieżąco eliminować mogące rozwinąć się skutki nadmiernego stresu.

A jak to wygląda w praktyce? Zapraszamy po nasz jadłospis. Co zawiera dieta?

  • Jadłospis skupia produkty wspierające regenerację organizmu po chorobie, stresie, przyśpieszające wzrost nowych włosów.
  • Przepisy są bardzo gęste odżywczo – mocno skondensowane składniki odżywcze w jednym posiłku. Jadłospis skupia aż 60 przepisów.
  • Dodatkowe porady co do produktów, które przyśpieszą wzrost włosów.
  • Dieta ma nie celu nie tylko zahamowanie dalszej utarty włosów, ale i wspomóc układ odpornościowy oraz leczenie skutków przewlekłego stresu czy zmęczenia.

 

Po więcej informacji zapraszamy do naszego sklepu: https://studiozycia.pl/ebook/dieta-wspierajaca-zdrowie-wlosow-html

 

 

 

 

 

 

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

  • Dietoterapia kliniczna i pediatryczyna
  • Żywienie specjalistyczne w prewencji i leczeniu chorób
  • Dieta niskohistaminowa / Immunożywienie
  • Dieta w chorobach autoimmunologicznych
  • Przepisy na zdrowe dania o dużej gęstości odżywczej
  • Artykuły poparte badaniami naukowymi
  • Dieta Low FODMAP, śródziemnomorska

Kim jest dietetyk kliniczny?


Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Współpraca ze specjalistami z dziedziny medycyny, dietetyki i zdrowego odżywiania

ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.