Studio Życia

Żywienie pod okiem dietetyka

Anna Piekarczyk

Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

Tłuszcz umiejscowiony w brzuchu wytwarza substancje, które zwiększają insulinooporność oraz powodują wzrost ciśnienia. Nadmiar tkanki tłuszczowej utrudnia krążenie krwi prowadząc często do tworzenia się zakrzepów oraz zmian miażdżycowych .Taka tkanka tłuszczowa produkuje więcej substancji wywołujących stany zapalne, także w drogach oddechowych (np.astma, zespół bezdechu sennego), uwalnia do organizmu toksyny, hormony oraz wolne kwasy tłuszczowe. Wszelkie uwolnione toksyny lubią gromadzić się w tkance tłuszczowej, wędrując głębiej, uszkadzając tym samym inne narządy.

U kobiet obserwuje się przedłużone krwawienia miesiączkowe, zaburzenia owulacji. U mężczyzn z kolei bardzo często obserwuje się zmniejszenie tolerancji węglowodanów oraz obniżenie poziomu testosteronu.

Również kręgosłup jest osłabiony; Obok skrzywienia może powstać dyskopatia. Dlatego należy wzmacniać mięśnie brzucha poprzez ćwiczenia, aby utworzyć taki ‘’pas ochronny’’.

Stawy również są obciążone. Zapalenie stawów występuje dwukrotnie częściej u osób z otyłością brzuszną.

Główną przyczyną jest po prostu zła dieta oparta na produktach przetworzonych, słodkich, zbyt słonych oraz rzecz jasna brak ruchu. Niestety, zjadamy więcej kalorii niż nasze ciało może spalić.

U kobiet przyczyna otyłości brzusznej tkwi często w brakach równowagi hormonalnej. Czyli obniżenie poziomu estrogenów, a podwyższenie męskich u kobiet po menopauzie bez aktywności ruchowej przyśpiesza kilkakrotnie proces odkładanie się tłuszczu w brzuchu.  Gromadzenie tkanki tłuszczowej powodują również leki uspokojające, glukokortykosteroidy.

Aby uniknąć, czy pozbyć się słynnej oponki należy unikać produktów, które powodują gromadzenie się tłuszczu w okolicy brzucha. A przede wszystkim szkodliwych tłuszczów typu trans. Należy włączyć do diety kwasy omega-3 oraz pić dużo wody, która usuwa toksyny. I co najważniejsze to pamiętać o aktywności fizycznej. A więc należy ćwiczyć systematycznie. Każda sesja powinna trwać przynajmniej 45 minut, bo dopiero po 30 minutach organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową. Najlepszymy ćwiczeniami na spalenie tkanki tłuszczowej są ćwiczenia aerobowe (bieganie, cardio, szybki spacer, interwały, rower). Aktywność fizyczna ułatwia utratę zbędnej energii i leczy zaburzenia metaboliczne.

Pocieszająca na koniec dla niektórych może być wiadomość, że na szczęście otyłość brzuszna łatwiej poddaje się odchudzaniu niż otyłość typu ‘’gruszki’’, czyli udowo-pośladkowa.

anna

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

Doradca żywieniowy – konsultacje dietetyczne online

Doradca żywieniowy – konsultacje/dieta indywidualna z opieką dietetyka online


Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

CardioDieta. Program żywienia w insulinooporności oraz chorobach układu krążenia.

Program żywienia w insulinooporności

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Top lista

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

Otyłość brzuszna (‘’typu jabłka’’) jest znacznie bardziej niebezpieczna niż tłuszcz skupiony na udach czy pośladkach. Tłuszcz, który zapewne czujesz pod skórą (jeśli to Ciebie dotyczy ten problem) znajduje się nie... czytaj więcej

Estrogeny – wróg i przyjaciel. Mają je kobiety i mają mężczyźni. Jak rozpoznać nadmiar u kobiet?

Estrogeny stanowią grupę żeńskich hormonów płciowych, wydzielanych przede wszystkim przez komórki pęcherzyków jajnikowych. Mają ogromny wpływ na kobiecość i jej fizjologię. Obecnie estrogenom przypisuje się coraz większe znaczenie... czytaj więcej

Zapiekana owsianka z jabłkami i bananem. Dzieci będą ją uwielbiać.

Przedstawiam zdrową, energetyczną propozycję na śniadanie. Trochę napiszę o często zapomnianej owsiance zanim podam przepis. Dobrze jest wiedzieć co się je :)

czytaj więcej

Dieta antyhistaminowa . Nietolerancja histaminy. I co właściwie wolno jeść?

Dzisiaj napiszę o histaminie. A to dlatego, że powoduje coraz częstsze dolegliwości u wielu osób.

Czasem można usłyszeć, że u kogoś po zjedzeniu owoców morza, ciemnej czekolady, żółtych serów, wypi... czytaj więcej

Jak odżywiać dzieci, aby były zdrowe i odporne na choroby.

Nigdy w  historii ludzkości nie było tylu chorujących młodych ludzi na stwardnienie rozsiane, toczeń rumieniowaty, reumatyzm, białaczkę, nowotwory. Lekarze, naukowcy, dietetycy biją na alarm i coraz częściej piszą o wpływie śmieciowego jedzenia na... czytaj więcej

Nadciśnienie u młodych osób. Czego warto uczyć się od starszych?

Obecnie dzieci i młodzież z krajów zachodnich padają w zatrważająco szybkim tempie ofiarami nadciśnienia tętniczego. Już nawet niewielkie nadciśnienie stwierdzone w dzieciństwie może doprowadzić do wielu poważnych chorób w przyszłości.czytaj więcej

ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.