Studio Życia

Żywienie pod okiem dietetyka

Anna Piekarczyk

Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia

Dieta w przewlekłej niewydolności żylnej. Błonnik na wzmocnienie ścian naczyń żylnych, czy może być pomocny?

Dieta w przewlekłej niewydolności żylnej. Błonnik na wzmocnienie ścian naczyń żylnych, czy może być pomocny?

 

Żylaki są trwałym poszerzeniem żył, które, nieleczone lub lekceważone mogą mieć poważne konsekwencje. Choroba ta uważana jest za chorobę cywilizacyjną, która powstaje stopniowo. Kluczowa jest tutaj rola zastawek żylnych.

Zastawki żylne sprawnie działające powodują, że krew płynie w kierunku serca. Dzięki zastawkom niemożliwe jest krążenie w kierunku odwrotnym. Gdy zastawki są uszkodzone i nie domykają się, krew ulega cofnięciu. Z czasem, zalegająca w naczyniach krew żylna powoduje rozciąganie i poszerzanie żył. Kobiety znacznie częściej zapadają na tę chorobę w porównaniu z mężczyznami, a wpływ na to mają głównie hormony żeńskie.

Do częstych przyczyn powstawania żylaków zalicza się nawagę oraz otyłość.  Co więcej, przyczyną i to nie małą okazuje się brak błonnika w diecie. Tak, tak, dobrze przeczytałeś/-aś! Analizując jadłospisy moich pacjentów zauważam ogromny brak błonnika w diecie, co niestety wiąże się z rozwojem licznych chorób, w tym żylaków. Dieta głównie uboga w błonnik powoduje zaparcia, a te sprzyjają rozwojowi żylaków. Poprzez zaparcia wzrasta ciśnienie w jamie brzusznej, a co za tym idzie wzrost ciśnienia w naczyniach żylnych kończyn dolnych, co z kolei powoduje rozszerzenie żył. Niebezpieczna jest również otyłość brzuszna, ponieważ nadmiar tłuszczu w tej partii ciała utrudnia przepływ krwi z kończyn dolnych w kierunku serca.

Dietoterapia jest istotnym elementem leczenia żylaków kończyn dolnych, jak również ich prewencji. Pacjenci, którzy znajdują się w grupie ryzyka również coraz częściej edukowani są w kwestii profilaktyki poprzez dietoterapię oraz aktywność fizyczną.

O czym należy pamiętać w trakcie dietoterapii w przewlekłej niewydolności żylnej?

  • Dieta powinna być bogata w błonnik. Błonnik znajdziemy w takich produktach jak: otręby, produkty pełnoziarniste, kasze, surowe owoce, warzywa, orzechy, rośliny strączkowe. Zastąp np. białe pieczywo na pieczywo pełnoziarniste, razowe.
  • Pamiętaj o diecie bogatej w witaminę C, która uszczelnia ściany naczyń krwionośnych. Spożywaj więcej warzyw i owoców surowych, natki pietruszki, czerwonej papryki, warzyw kapustnych, cytrusów, truskawek.
  • Jedz więcej wiśni, jagód, malin oraz gryki, które stanowią bogactwo flawonoidów, czyli substancji odpowiadających za wzmocnienie ściany żył i poprawiających ich elastyczność.
  • Ogranicz podaż soli, której nadmiar wpływa na zatrzymywanie wody w organizmie. Dobrym zamiennikiem soli będą zioła.
  • Jedz więcej produktów, które zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, a więc: tłuste ryby morskie, siemię lniane, awokado, olej rzepakowy, olej lniany, orzechy włoskie, żółtko jaja.
  • Osoby wykonujące pracę zawodową w pozycji siedzącej i stojącej narażone są na duże ryzyko niewydolności żylnej kończyn dolnych. Dlatego też należy zwiększyć aktywność fizyczną. Do zalecanych dyscyplin należą: pływanie, spacery, chodzenie po schodach, taniec, jazda na rowerze, codziennie rozciąganie się, joga. Nie zaleca się takich sportów jak podnoszenie ciężarów, treningi na siłowni, jazda konna.
  • Niewskazane jest zakładanie nogi na nogi, ponieważ w takiej pozycji dochodzi do utrudnień w przepływie krwi.
  • Ciepło powoduje rozszerzenie żył. Unikać należy gorących kąpieli, sauny, solarium, długiego przebywania na słońcu. Bezpieczne natomiast są zimne kompresy oraz okłady z lodu. Zalecany jest chłodny, ale nie lodowaty krótki natrysk na każdą nogę zaczynając od stóp.
  • Przygotowywać potrawy na parze, gotować, dusić, piec, smażyć bez tłuszczu.
  • Wypijać odpowiednią ilość płynów, najlepiej 2-3 litry na dobę. Dieta bogata w błonnik wymaga więcej płynów.
  • Odpoczywaj codziennie z kończynami uniesionymi powyżej poziomu serca.

Pamiętajmy, iż leczenie przewlekłej niewydolności żylnej tym lepiej rokuje, im szybciej bywa podjęte.

 

Bibliografia:

  • Niefarmakologiczne sposoby leczenia żylaków kończyn dolnych u pacjentów niezakwalifikowanych do leczenia chirurgicznego; Zuzanna Radosz, Małgorzata Ptaszyńska;

http://tcn.pwsztar.edu.pl/wp-content/uploads/2017/02/08_radosz.pdf

  • PROFILAKTYKA PRZEWLEKŁEJ NIEWYDOLNOŚCI ŻYLNEJ KOŃCZYN DOLNYCH WŚRÓD OSÓB WYKONUJĄCYCH PRACĘ W POZYCJI SIEDZĄCEJ I STOJĄCEJ; dr n. med.Elżbieta Łastowiecka-Moras

https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/79745/Profilaktyka-przewleklej-niewydolnosci-zylnej-mat-informacyjne-2016.pdf

 

 

 

anna

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

Doradca żywieniowy – konsultacje dietetyczne online

Doradca żywieniowy – konsultacje/dieta indywidualna z opieką dietetyka online


Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

CardioDieta. Program żywienia w insulinooporności oraz chorobach układu krążenia.

Program żywienia w insulinooporności

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Top lista

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

Otyłość brzuszna (‘’typu jabłka’’) jest znacznie bardziej niebezpieczna niż tłuszcz skupiony na udach czy pośladkach. Tłuszcz, który zapewne czujesz pod skórą (jeśli to Ciebie dotyczy ten problem) znajduje się nie... czytaj więcej

Estrogeny – wróg i przyjaciel. Mają je kobiety i mają mężczyźni. Jak rozpoznać nadmiar u kobiet?

Estrogeny stanowią grupę żeńskich hormonów płciowych, wydzielanych przede wszystkim przez komórki pęcherzyków jajnikowych. Mają ogromny wpływ na kobiecość i jej fizjologię. Obecnie estrogenom przypisuje się coraz większe znaczenie... czytaj więcej

Zapiekana owsianka z jabłkami i bananem. Dzieci będą ją uwielbiać.

Przedstawiam zdrową, energetyczną propozycję na śniadanie. Trochę napiszę o często zapomnianej owsiance zanim podam przepis. Dobrze jest wiedzieć co się je :)

czytaj więcej

Dieta antyhistaminowa . Nietolerancja histaminy. I co właściwie wolno jeść?

Dzisiaj napiszę o histaminie. A to dlatego, że powoduje coraz częstsze dolegliwości u wielu osób.

Czasem można usłyszeć, że u kogoś po zjedzeniu owoców morza, ciemnej czekolady, żółtych serów, wypi... czytaj więcej

Jak odżywiać dzieci, aby były zdrowe i odporne na choroby.

Nigdy w  historii ludzkości nie było tylu chorujących młodych ludzi na stwardnienie rozsiane, toczeń rumieniowaty, reumatyzm, białaczkę, nowotwory. Lekarze, naukowcy, dietetycy biją na alarm i coraz częściej piszą o wpływie śmieciowego jedzenia na... czytaj więcej

Nadciśnienie u młodych osób. Czego warto uczyć się od starszych?

Obecnie dzieci i młodzież z krajów zachodnich padają w zatrważająco szybkim tempie ofiarami nadciśnienia tętniczego. Już nawet niewielkie nadciśnienie stwierdzone w dzieciństwie może doprowadzić do wielu poważnych chorób w przyszłości.czytaj więcej

ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.