Studio Życia

Żywienie pod okiem dietetyka

Anna Piekarczyk

Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia

Ćwiczenia fizyczne mogą wstrzymywać utratę pamięci, demencję oraz zmniejszyć objawy depresji.

Ćwiczenia fizyczne mogą wstrzymywać utratę pamięci, demencję oraz zmniejszyć objawy depresji.

Od wielu lat wiemy, że nawet niewielki wysiłek fizyczny może zrobić nam wiele dobrego. Ja chciałabym skupić się na pewnych badaniach pokazujących jak ćwiczenia fizyczne mogą poprawić sprawność umysłową oraz polepszyć nastrój i zmniejszyć stany depresyjne.

W 2010 roku opublikowano wyniki badań w piśmie Archives of Neurology. Do badania wybrano grupę osób cierpiących na łagodną demencję (początki choroby). Przez 6 miesięcy osoby te miały uprawiać aerobik od 45 do 60 minut dziennie, 4 razy w tygodniu. Druga grupa miała odpoczywać biernie. Co się okazało? W grupie osób odpoczywających biernie sprawność umysłowa nadal się pogarszała, natomiast w grupie ćwiczącej zaobserwowano poprawę. Ich pamięć znacznie się polepszyła, ponieważ odpowiedziały na większą liczbę pytań testowych. Konkluzja jest taka, że aerobik poprawiając krążenie krwi w mózgu zwiększa sprawność pamięci, koncentracji i sprzyja ochronie tkanki mózgowej.

Kolejne badanie tym razem pokazuje jak aktywność fizyczna wpływa na zmniejszenie objawów depresji równie skutecznie jak leki. Zespół badaczy z Uniwersytetu Duke’a przydzieliło osoby w wieku powyżej 50-ciu lat do dwóch grup. Jedna grupa ćwiczyła aerobik, druga otrzymywała lek przeciwdepresyjny. Jaki był rezultat badania? Stan osób z grupy otrzymującej lek poprawił się, lecz ten sam efekt osiągnięto w grupie ćwiczącej.  Tak więc zanim pomyślisz o antydepresantach, może lepiej zacznij od ćwiczeń. Większe korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego odniesiesz z ćwiczeń niż z leków. Ponadto, regularna aktywność fizyczna ma o wiele więcej innych zalet niż tylko zmniejszanie objawów depresji.

Podsumowując, dieta i ćwiczenia fizyczne dają ci możliwość zachowania zdrowia i sprawności umysłowej na długie lata życia. Dlatego ważne jest, aby jak najwcześniej zadbać o odpowiedni ruch i nie czekać aż pojawią się pierwsze objawy depresji, czy demencji.

 

Bibliografia:

  • Baker L.D., Frank L.L., Foster-Schubert K., i in. „ Effects of aerobic exercise on mild cognitive impairment: a controlled trial”. Arch. Neurol. 2010, 67 (1), s. 71-79.
  • Blumenthal J.A., Babyak M.A., Moore K.A. i in. „Effects of exercise training on older patients woth major depression”. Arch. Intern. Med. 1999, 159 (19) s. 2349-2356.
anna

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

Doradca żywieniowy – konsultacje dietetyczne online

Doradca żywieniowy – konsultacje/dieta indywidualna z opieką dietetyka online


Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

CardioDieta. Program żywienia w insulinooporności oraz chorobach układu krążenia.

Program żywienia w insulinooporności

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Top lista

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

Otyłość brzuszna (‘’typu jabłka’’) jest znacznie bardziej niebezpieczna niż tłuszcz skupiony na udach czy pośladkach. Tłuszcz, który zapewne czujesz pod skórą (jeśli to Ciebie dotyczy ten problem) znajduje się nie... czytaj więcej

Estrogeny – wróg i przyjaciel. Mają je kobiety i mają mężczyźni. Jak rozpoznać nadmiar u kobiet?

Estrogeny stanowią grupę żeńskich hormonów płciowych, wydzielanych przede wszystkim przez komórki pęcherzyków jajnikowych. Mają ogromny wpływ na kobiecość i jej fizjologię. Obecnie estrogenom przypisuje się coraz większe znaczenie... czytaj więcej

Zapiekana owsianka z jabłkami i bananem. Dzieci będą ją uwielbiać.

Przedstawiam zdrową, energetyczną propozycję na śniadanie. Trochę napiszę o często zapomnianej owsiance zanim podam przepis. Dobrze jest wiedzieć co się je :)

czytaj więcej

Dieta antyhistaminowa . Nietolerancja histaminy. I co właściwie wolno jeść?

Dzisiaj napiszę o histaminie. A to dlatego, że powoduje coraz częstsze dolegliwości u wielu osób.

Czasem można usłyszeć, że u kogoś po zjedzeniu owoców morza, ciemnej czekolady, żółtych serów, wypi... czytaj więcej

Jak odżywiać dzieci, aby były zdrowe i odporne na choroby.

Nigdy w  historii ludzkości nie było tylu chorujących młodych ludzi na stwardnienie rozsiane, toczeń rumieniowaty, reumatyzm, białaczkę, nowotwory. Lekarze, naukowcy, dietetycy biją na alarm i coraz częściej piszą o wpływie śmieciowego jedzenia na... czytaj więcej

Nadciśnienie u młodych osób. Czego warto uczyć się od starszych?

Obecnie dzieci i młodzież z krajów zachodnich padają w zatrważająco szybkim tempie ofiarami nadciśnienia tętniczego. Już nawet niewielkie nadciśnienie stwierdzone w dzieciństwie może doprowadzić do wielu poważnych chorób w przyszłości.czytaj więcej

ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.